ZAMAN
ŞERİTLERİ
Çocuklarda
tarihsel zaman kavramının gelişimi ve öğretimine ilişkin alıştırmalara
bakıldığında yöntemleri kadar bulgularının da farklı olduğu iki temel
yaklaşımdan bahsedilebilir. Bunlardan ilki, çocukta tarihsel zaman kavramının
çok ileriki yaşlarda öğrenilmesi gereken bir yeterlilik olduğunu söyleyenlerdir
ki çocuklarda yaşa bağlı zihinsel gelişim merkezinde çalışmalar yapmışlardır.
Araştırma bulgularını yine çocuğun yaşına bağlı zihinsel gelişmeleriyle
açıklamaya çalışmışlardır. Bunlar, “öğrenci merkezli düşünenler” olarak
adlandırılabilirler. Diğer yaklaşım ise, çocuklarda tarihsel zaman kavramına
ilişkin çalışmaların uygun yöntem ve yaklaşımlarla çok erken yaşlardan itibaren
öğretilebileceğini iddia edenlerdir. Bunlar da “konu merkezli düşünen
araştırmacılar” olarak tanımlanabilirler. (Şimşek,
2006: 89)
Eğitimin en önemli hedeflerinden biri,
çizgisel bir tarihsel gelişimin varsayıldığı kronolojik düşünceye hitap
etmektir. Bu çizgisel zaman her ne kadar sorunlu bir zaman ve tarih algısı
yaratsa da tarih öğretimi için zamansal sıralama hala önemsenmektedir.
Zaman içinde olayların ardışıklığının
kronolojik algısı için tarihsel zaman şeritleri en önemli araçlardır. Onlar
öğrenciye olayların hangi sırayla, nasıl oluştuğunun anlaşılmasındaki hedefleri
ve zamanın genişliğinin görselliğinde yardımcı olur.(Naylor ve Diem,1987,s.307)
Sosyal Bilgiler öğretiminde zaman şeridi,
zaman kavramının öğrencilere kavratılmasında çok büyük yararlar sağlar. Sosyal
Bilgiler dersinin en önemli amaçlarından biri öğrencilere zaman ve süre dizin
(kronoloji)kavramının kazandırılması sağlamaktadır . İlköğretim çağının
özellikle ilk beş yılında öğrenim görmekte olan öğrencilerin, geçmiş zamanın ne
denli eski olduğu konusunda görüş geliştirmeleri oldukça güçtür. Bu yaşlardaki
çocukların geçmişi algılayışları, genellikle kendi doğum tarihlerini
algılayışları ölçüsünde anlam kazanır. Bu bakımdan, onlarda zaman şeritlerinden
yaralanmak uygun olur.(Sözer, 1998, 129).
Kronoloji anlayışı geliştirme, yani zaman içinde
olayların sıralanması, diğer önemli zaman kavramıdır. Bu amaç için özellikle
zaman şeritleri kullanılmaktadır. Zaman şeridi Sosyal Bilgiler dersinde
özellikle tarihi olguların öğretiminde en önemli araçlardan biridir. Bu dersin
en önemli özelliklerinden biri öğrencileri zaman ve kronoloji kavramını
öğretmektir. (Meydan ve Akdağ, 2008,
145-190)
Çocuklarda zaman kavramını geliştirmek için
zaman şeritlerinden faydalanılmaktadır. Zaman şeridi, öğrencilerin tarihi
olayların süresini ve sırasını kavramalarına yardımcı olur.(Meydan, ve Akdağ, 2008, 145-190)
Aşağıda
zaman şeritlerinin nasıl kullanabileceğini gösteren bazı örnekler verilmiştir;
1. Okul
yılının bir haftası veya bir ayı için zaman şeridi hazırlayın. Haftanın
günlerini ekleyin ve öğrencilere önemli olayların resimlerini çizdirin.
2. Okul
yılı için aylara bölünmüş tatilleri, özel programları ve doğum günlerini içeren
bir zaman şeridi hazırlayın. Yıl içerisinde, diğer önemli olayları ve
hadiseleri ekleyin.
3. Soy
ağacı etkinliği ile bağlantılı olarak, içinde bulunduğumuz yılı, öğrencilerin
doğdukları yılları, anne ve babalarının doğdukları yılları, büyükanne ve
babalarının doğdukları yılları gösteren bir zaman şeridi hazırlayın.
4.
Türk tarihindeki ünlü kişilerin
hayatındaki olayların zaman şeridini hazırlayın.(örneğin; Atatürk’ün hayatı,
Türk Kurtuluş Savaşı, Türk İnkılabı gibi)(ttkb.meb.gov.tr
Sosyal Bilgiler Özel İhtisas Komisyonu; Naylor ve Diem, 1987, 307)
Yukarıda tanımlanan etkinlik türleriyle iç
içe olan sosyal bilgiler programı öğrencilere zaman kavramlarıyla somut ve
ilerleyen deneyimler sunar.
Zaman şeritleri zaman kavramlarının daha
somut hale gelmesini sağlar. Bu yüzden zaman şeritlerinin basit tutulması ve
net bir odak noktası verilmesi gerekir. Çok fazla bilgi amacının ve değerini bozabilir.
Zaman şeritlerinin günümüze kadar getirilmesi öğrencilerin ona göre kendilerini
yönlendirebilmesini sağlar. Zaman
şeritleri sınıfta belirgin bir şekilde gösterilmelidir. Bütün duvar boyunca
veya köşegen olarak sınıfta uzatmak önemli noktaların kolaylıkla görülmesini
sağlar.(Parker, 2005, 159)
Ülkemizde ilköğretim okulları sınıflarında
bir duvar zaman şeridine ayrılmıştır. Hayat Bilgisi konuları işlenirken önemli
olay ve günler bu şeride resimlerle öğrenciler tarafından işlenirse,
öğrencilerin olaylar arası ilişkileri daha kolay görmeleri sağlanabilir.(Meydan ve Akdağ, 2008, 145-190)
Zaman
ve kronoloji ile ilgili materyaller genellikle aşağıdaki tabloda gösterildiği
gibi önce ilköğretim birinci kademe sınıflarına ve daha sonra da ilköğretim
ikinci kademe sınıflarına öğretilmelidir.
Zaman
ve Kronoloji ile İlgili Kavramlar ve Konular
|
Sınıflar
|
Gün, hafta, ay, yıl anlamlarını
öğrenme
|
1-3.
sınıf
|
Tarih
bulmak için takvim kullanma
|
3.
sınıf
|
Bugün,
yarın ve dünü anlama
|
3.
sınıf
|
Öğleden
önceyi ve öğleden sonrayı ayırt etme
|
3.
sınıf
|
Saatten
zamanı söyleme
|
3.sınıf
|
Zaman
şeridini anlama
|
4-6.
sınıflar
|
Tarihleri
yüzyıl çevirmeyi öğrenme
|
5-7.
sınıflar
|
M.Ö.
ve M.S. gibi kronolojik kavramları algılama
|
5-8.
sınıflar
|
Zaman ve kronolojiyi ne zaman sunmak
gerektiği hakkında katı kurallar yoktur. Tablo bir tavsiye niteliğindedir.
Öğretmenler bu becerilerin bazılarını devam ettirmek için tekrar ettirme yoluna
gitmelidir. Yeni Sosyal Bilgiler programının hazırlanması için oluşturulmuş Sosyal
Bilgiler Özel İhtisas komisyonu ile Naylor ve Diem, öğrencilerin kronolojik
düşünmeyi gösterebilmeleri için ne yapılması gerektiği hakkında şu tavsiyeleri
vermektedir.
Ø Öğrenciler
tarihi hikayeler, efsaneler ve öyküler dinleyerek ve okuyarak hikayenin temel
organizasyonunu başlangıç, gelişme ve sonuç olarak tekrar düzenleyebilmelidir.
Öğrenciler kendi hikayelerini oluştururken bir başlangıç, gelişme ve sonuç
sağlayabilmeli ve hikayeleri için kronoloji oluşturabilmelidir.
Ø Öğrenciler,
yaşadıkları bölgede daha önce yaşamış toplum ve devletlerin tarihlerindeki
dönemler için tarihi olayları gruplandırabilmelidir. Öğrenciler kendi toplum ve
devletlerindeki önemli tarihi gelişmelerin tarih şeridini oluşturmalıdır.
Ø Öğrenciler
çoklu dizili zaman şeritleri oluşturmalıdır. Öğrenciler zaman şeridinde sunulan
verileri yorumlamalıdır.(ttkb.meb.gov.tr Sosyal Bilgiler Özel İhtisas Komisyonu;
Naylor ve Diem, 1987,274)
Zaman
şeritlerinin pek çok avantajı vardır. Bunlar;
·
Tarihsel olayların hafızada karışmasını
önler.
·
Birçok farklı tarihsel döneme
uyarlanabilir.
·
Bir bakışta farklı ülkelerin tarihlerini
gösterebilir.
·
Özet olarak biçimlendirildiği için
kolaylıkla hatırlanabilir.
·
Herhangi bir olayın tarihi tam olarak
verilmese bile bir genel haritadaki yerinin pozisyonuna ilişkin olarak tanıdık
hale gelebilir. (Şimşek,2005,141)
·
Çocuğun zaman dönemlerini
hayalinde canlandırmasına imkan tanırlar.
·
Bir olayla diğeri
arasında ilişki kurulmasını sağlarlar.
·
Bir bakışta, uzun çağları ya da tam
tersine kısa bir nesli görmelerine yardım ederler.
6 ya da 7 yaşından itibaren çocuklar için
kendi yaşamlarına dair birkaç olayı sıralayabildikleri zaman şeritleri daha
öğreticidir.(Nelson, 1987, s.261)
Çünkü her çocuğun kendi yaşamının, tarihin bir parçasını biçimlendirdiğini
göstererek kendi hayatlarıyla kronoloji öğretimine başlangıç yapmaları
sağlanabilir. Çocuk kendi yaşamına ait olaylarla ülkesinde olan olayları ya da
diğer ülke olaylarını ekleyerek belli zaman aralıklarındaki birçok farklı
olayın gelişebildiğini görebilir. Şimşek (2007) yaptığı deneysel bir
araştırmada, ilköğretim 5. Sınıflarda çocukların doğum yıllarından o güne kadar
kendi yaşadıkları önemli olaylar, aynı periyotta ailelerinin yaşadığı önemli
olaylar ,ülkede yaşanmış önemli olaylar ve dünyada yaşanmış önemli olayların
zaman çizelgelerini yapmalarının çocukların kendi yaşamlarından hareketle
dünyada meydana gelmiş önemli olaylara sıçrama yapmalarını beraberinde
getirdiğini, sonuçta çocukların öncekine göre kronolojik sıralama konusunda
daha başarılı olduklarını bulgulamıştır. Ayrıca çocuklara çevrelerinde bulunan
tarihsel yapıların kuruluş tarihlerinden hareketle zaman çizelgelerini
yaptırmak söz konusu olmuş, bununla çocukların zaman kavramına ilişkin
yeterliliklerini geliştirdiği, çocukların bazılarının tarihe yönelik olumsuz
görüş ve tutumlarını iyileştirdiği, tarihi sevilen bir alan haline getirdiği
bulgularını savunmuştur.(Şimşek, 2007).
Bu
durumu Muir de küçük çocuklara uygun olan tarihin, kendi yaşamlarında yer alan
etkinliklerle ilgili olduğu, gerçek ve temsili yaşantıların, formal tarihin
somut bağının kurulmasına yardım ettiği bulgusuyla da paralellik arz etmiştir.
Çünkü çocuklar , kişisel ve ailevi bir tarihlerinin olduğunu görebildiklerinde
kendi yaşadıklarından önceki geçmişe ulaşabilirler ve tarihteki insanların
bizimle nasıl bağlarının olduğunu anlayabilirler. Bu bağlantı çocukların,
tarihin, geçmişteki her olaya dayalı olmadığını fakat insanların yaşamını bir
şekilde etkileyen önemli olaylara dayalı olduğunu keşfetmelerine yardım
etmektedir. Yeni sosyal bilgiler programında da (4. sınıfta herkesin bir
kimliği var ünitesinde “Yaşamına ilişkin belli başlı olayları kronolojik sıraya
koyar” kazanımı çerçevesinde yapılan örnek etkinliklerle çocukların, kişisel
zaman şeridinden hareketle tarih şeridini okuma ve anlamaya başlangıç yapmaları
yer almıştır.
Başka
bir etkinlik olarak çocuklar ,olayları sıralamak için dönemlerden oluşan küçük
zaman şeritlerini inşa edebilirler. Bu etkinlik, devamlılığının ve ilerlemenin
sağlanabilmesi için artan bir ardaşıklıkla ilköğretim birinci kademeden
itibaren kullanılmaya başlanmalıdır. İkinci kademede daha karmaşık zaman
şeritleri yaptırılabilir. Böylece çocukta zamanın derinliği ve sürekliliğine
ilişkin farkındalık gelişir.(Stow ve
Haydn, 2000, s.92)
Zaman Şeridi Oluşturma
Zaman
şeritleri birçok farklı şekiller alabilirler. En genel şekil basitçe geçen
zamanı göstermek için ölçülmüş olaylar arasında boşlukla olaylar dizisidir. Bir
tel sınıf boyunca yapıştırılabilir ve olayları temsil eden kartlar uygun
aralıklara asılır. Geniş zarflar, zaman dönemlerini gösteren çizginin altına
duvara eklenebilir ve çocuklar içindeki uygun resimleri veya isimleri
yerleştirirler. İki ya da daha fazla bölgedeki veya ülkedeki olayları, aynı
zamanda farklı yerlere ne olduğunu göstermek için yatay ya da dikey olarak
paralel bir şekilde düzenlenebilir.(Garcia
ve Michaelis, 2001, 282)
Önce
zaman şeridi üzerinde kaç yıl gösterileceğine karar verilir. Çizilecek alan
ölçülür, hesaplanır, aralık birimi seçilir. Şerit üzerini milattan önce
milattan sonra işaretleri eklenir. Düzenli aralıklarla yıllar yerleştirilir.
Burada çocukların dönemleri ya da olayları göstermeleri istenebilir. İlki,
antik, ortaçağ ve Modern dönemleri birden bire başlayıp bitmediklerini fakat
üst üste geldiklerini fark etmeleridir. Örnek olması açısından bir zaman şeridi
grup etkinliği olarak ya da sınıfta yapılabilir. Evde tamamlanacak serbest
çalımalar desteklenebilir. Eşzamanlı tarh şeritleri çizdirilerek
karşılaştırmalı kronoloji yaptırılabilir ki bu etkinlikler yeni yeni sosyal
bilgiler öğretim programında da özellikle önerilmektedir.
Tarih
şeritleri bir ünite ya da konu başında fikir vermesi için bir giriş olarak veya
ünite sonunda özet ya da tekrar alıştırması olarak verilebilir. Kısa el notları
olarak zaman şeritleri faydalıdır. Zaman şeritleri çocukların daha bağımsız ve
daha geniş dağarcıkta çalışmalarına imkan verir. Kitapların özetlerini
kronolojik olarak zaman şeridi üzerinde göstermek mümkündür.(Chapman, 1993, s.26)
Amaca
ulaşmaları için zaman şeritlerinin mutlaka son derece ayrıntılı olmaları
gerekmez. Konuyla ilgili istatistiklere yer veren kısa bir tablo, çoğu kez bazı
karmaşık modelleri ve yönelimleri çok etkili bir şekilde özetleyebilir.(Stradling,2003, s.18).
İlköğretim
öğretmenleri zaman şeridi oluşturulurken şunlara dikkat etmelidir.(Alleman ve Brophy, 2003, s.110)
§ Kullanılan
zaman şeridi dersin hedefini karşılayabilecek mi? Eğer öyleyse nasıl?
§ Zaman
şeridinin kullanılması tarihi günümüze nasıl getirecektir?
§ Öğrencilerle
birlikte hem gözlerin hem de zihnin etkin olduğu bir zaman şeridi nasıl
yapılandırılır?
§ Grafik
ve anlatımlar, çocukların şimdicilikle ilgili eğilimlerini azaltmak için nasıl
kullanılabilir?
§ İnteraktif
zaman şeridi nasıl kullanılmalıdır ki bu durum çocukların kendi zaman şeridini
yaratmalarını motive etsin ve kendilerini tarihin bir parçası olarak
görmelerini sağlasın?
Zaman Şeritlerini Kullanma
Zaman
şeritleri kronolojiyi anlamada önemli bir rol oynamaktadır. Zaman şeritleriyle
ilgili anahtar noktalar şunlardır.
·
Öğrenciler zaman şeritlerini kendileri
için oluşturulmalıdırlar ve sadece tamamlanmış olanlara bakmamalıdırlar.
·
Öğrencilerin süre anlayışının eğer zaman
şeridindeki yüzyıllar farklı renkle olursa gelişmesine yardımcı olacaktır.
Bundan dolayı bazı üniteleri vurgular. Öğrenciler, tarihleri ve olayları
gösterdiği zaman bile, renksiz zaman şeritlerinden zamanın bölümlerinin
anlayışını elde etmede zorluk çekerler.
·
Birçok öğrenci, zaman şeridi üzerinde
durmalarını ve tarihte gezinmelerini gerektiren fiziksel etkinliklerden, sadece
zaman şeridi üzerinde yürüyerek bir tarihin diğer tarihten ne kadar uzakta
olduğu hakkında bir anlayış geliştirerek, çok şey kazanırlar.
·
Genellikle zaman şeritlerini bir olayı
zaman içine yerleştirmek için giriş olarak kullanırız ama öğrenciler konu
işlendikten sonra zaman şeritlerine bakmaktan çok şey kazanabilirler ve anlayış
geliştirebilirler. Bu ayrıca zaman içinde diğer olaylarla etkili bağlantılar
kurabilme fırsatıdır.
·
Zaman şeritleri, sadece kelimelerden ve
tarihlerden çok görsel imgeler içerirse, kronolojik bilgiyi ve anlayışı
pekiştirmede başarılı olması muhtemeldir.
·
Eğer öğrenciler sadece Sanayi Devrimi
gibi büyük olaylar yerine işledikleri gerçek bireylere odaklanırlarsa zaman
şeritlerini daha ilginç ve unutulmaz bulabilirler.(Dawson, 2004, 21).
Zaman şeritleri şu şekillerde kullanılabilir :
1. Öğrenim yılının bir ayı ya da bir haftası için
tarih şeridi hazırlanabilir. Bu haftanın önemli günleri yapıştırılabilir ve
öğrenciler için önemli olayların resimleri yapıştırılır.
2. Geçmiş öğrenim yılı için ayların önemli bölümleri,
tatiller özel programlar ve doğum günlerini içeren bir zaman şeridi
yapılabilir. Meydana gelmiş diğer önemli olayların kaydı alınabilir.
3. Bir
aile ağacı etkinliğindeki bağlantıda, geçmiş yıllarda çocukların ve onların
ebeveynlerinin ne zaman doğdukları gelişen zaman şeridinde gösterilebilir.
4. Ülkenin
ulusal tarihindeki önemli kişilerin yaşamlarındaki önemli olayların zaman
şeridi yaptırılabilir.
ÇEŞİTLİ ZAMAN ŞERİTLERİ
Duvar Zaman Şeritleri
Duvar zaman şeritleri
ilköğretim okullarının tüm sınıflarında kullanılan yararlı bir zaman şerididir.
Bir duvar şeridi öğrencilerin tarihi bir bütün mevcudiyet olarak görmelerini
sağlar. Bu görsel öğrenenler için mükemmel bir araçtır; akış boyunca ara yoktur
ve kalıplar tanınabilir. Ayrıca bu az olayların kaydedildiği zamanın aksine çok
etkin olan zamanların kaydedildiği anları görmenizi sağlar. Saltanat süren
imparatorlukların uzunluğunu veya Orta Çağ gibi dönemleri bir bakışta görmenizi
sağlar. Genellikle sınıfı kaplayan bir duvar dekorunun bir parçası olduğu için bu
devamlı bir hatırlatıcı özelliğe sahiptir. (http//www.homeschoolinthewoods.com/HTTA/TimelineHelps).
Kişisel Zaman Şeritleri
İlköğretim birinci
sınıflarındaki çocuklar için kendi yaşamlarına dair birkaç olayı
sıralayabildikleri kişisel zaman şeritleri öğreticidir.(Nelson, 1987, 261) bu tür zaman şeritleri öğrencilerin zamanın
enginliğini hayallerinde canlandırmalarına ve olayların nasıl ilişkili
olduklarını ve oluş düzenleri hakkında anlayış kazanmalarına yardım eder.(Naylor ve Diem,1987, 307)
Öğrencilerde zaman ve
tarih kavramlarını geliştirmek ve zaman şeridini sınıfımızda etkili bir biçimde
kullanabilmek için, öğrencilerimizin kendilerine yönelik birer zaman şeridi
hazırlamalarını ve kendi yaşamlarındaki önemli olgu ve olayları bu zaman şeridi
üzerinde belirlemelerini onlardan isteyebiliriz.(Parker, 2005, 160)
Gerçekten de çok yararlı bir makale olmuş, tebrikler :)
YanıtlaSilçookkk teşekkürler :D
YanıtlaSil